N  Y  H  E  T  E  R



Här hittar du dem senaste skriverierna om oss på Mr. Espresso



Italienska kedjan vill till Varberg: ”Väldigt intresserade”

Företaget expanderar i hela Sverige och vill nu till Varberg.

Italienska kedjan vill till Varberg: ”Väldigt intresserade”

Foto: Privat

Stockholmsbaserade kaféet och espressobaren Mr. Espresso expanderar just nu över hela Sverige. Och enligt en av grundarna Sarbast Vaziri är Varberg aktuellt för företaget.

Italienska kedjan vill till Varberg: ”Väldigt intresserade”

Företaget expanderar i hela Sverige och vill nu till Varberg.

Stockholmsbaserade kaféet och espressobaren Mr. Espresso expanderar just nu över hela Sverige. Och enligt en av grundarna Sarbast Vaziri är Varberg aktuellt för företaget.

– Vi har fått in ansökningar från flera franchisetagare som är väldigt intresserade och bor i Varberg. Sedan har vi varit i lite kontakt med hyresvärdar i centrala Varberg och runt Gallerian. Inget är klart idag men Varberg är aktuellt för oss för vi vill expandera ganska fort i hela Sverige, säger Sarbast Vaziri.

Varför är Varberg intressant för er?

– Vi ser att Varberg är en plats på västkusten som vi tycker om. Jag tänker då på att det finns vatten runtom och allt som det innebär att vara en del av Italien. Men det viktigaste för oss om vi ska etablera oss i Varberg är att det måste efterlikna en Italiensk Piazza.

– Vi behöver lite större yta och det kommer förmodligen bara vara en enhet. Då är det ganska viktigt att sticka ut på så många sätt som möjligt.

Mr. Espresso är inspirerade av Italien och rostar sitt eget kaffe i Rom. Allt varor är från Italien och man har även bakverk från Florens och kaffemaskinen är från Milano.

– Vi använder bara ett Italienskt sortiment. Det handlar inte bara om bönorna utan maskinens del i det hela är minst lika viktigt. Smakupplevelsen är väldigt viktig för oss.

När hoppas ni kunna öppna?

– Just nu etablerar vi oss över hela Sverige fram till oktober. Och vi har lagt in Varberg i kvartal fyra för etablering. Så tanken är att kunna flytta in lite innan jul.

Dennis Johansson
KL.21:01, 27 APRIL, 2018


Butikskedjor lockas till Västerås – dansk jätte satsar på Erikslund och Mr. Espresso öppnar i city

Köksföretaget HTH och kafébaren Mr. Espresso är på väg att etablera sig i Västerås – och drivas av franchisetagare. Betydligt fler butiker i olika branscher skulle kunna växa fram på det här viset, men bristen på kunskap och information kring den här typen av företagande är stor vilket stoppar en potentiell etableringsboom, menar Ramona Byrö, vd för Franchisetorget.

– Vissa kedjor vill etablera sig inom en månad och vissa inom ett år. Men det bygger på att de hittar rätt franchisetagare. Det här är ett fantastiskt sätt att starta ”eget”, säger hon.

För tillfället har en lång rad franchiseföretag lagt ut krokar med sikte på bland annat etableringar i Västerås. Får de napp hos personer med ambition att driva sina egna bolag, med hjälp av varumärke, support och utbildning, kan nya butiker växa fram.

– Vi ser ytterligare möjligheter till etableringar via franchisetagare. Det ger nya företag och fler anställda, vilket ger mer tillväxt. Jag ser i stort positivt på det här, säger Conny Petrén, etableringschef på Västerås stad.

Totalt visar 47 franchiseföretag, via Franchise Finder, intresse för Västerås – antingen för eventuella etableringar eller för personal till befintliga butiker. Ett av dessa är italienska kedjan Mr. Espresso – med mat, desserter och kaffe – som kommer att öppna en kafébar i city till hösten, berättar vd:n Sarbast Vaziri.

– Våra planer är att öppna i oktober, då i Punkt eller i Gallerian. I nuläget har vi 6-7 intressanta franchisetagare som vi tycker är aktuella för att driva vår kafébar i Västerås, säger han.

Men det finns även etableringsbehov utanför den Franchise Finder. Det danska köksföretaget HTH Köksforum har deklarerat att det ska dra igång verksamhet i Västerås under det här året.

– Ja, det stämmer. Det har ännu inte skrivits papper, men planen är att lösa det här och målet är att öppna en butik till hösten, säger Ulrik Skou Severinsen, marknadsansvarig för HTH Sverige.

– Det är samtidigt svårt att säga om vi kommer att hinna till hösten, det tar lång tid att bygga en köksbutik. Det är också viktigt med tajming.

Var ska ni ha butiken?

– På Erikslund, det är det logiska.

Varför satsar HTH i Västerås?

– Jag har varit med i köksbranschen i tio år och det blir fler och fler aktörer, så konkurrensen är stenhård. Just nu ser vi att Västerås ser ut att ha störst potential på marknaden, säger Ulrik Skou Severinsen.

Butiken ska, berättar han, drivas av en franchisetagare, likt andra HTH-butiker.

– Vi har flera kandidater som vi för diskussioner med.

Det finns ett stort sug efter den här typen av företagande, och antalet franchisetagare ökar för varje år. Under 2017 sysselsatte franchise cirka 144 000 personer, vilket är en ökning med knappt 11 procent jämfört med året innan, och omsätter i runda slängar 277 miljarder kronor, enligt statistik framtagen av Svensk Franchise och HUI Research.

– Det här är ett fantastiskt sätt att starta eget på, säger Ramona Byrö, projektledare och vd för Franchisetorget, som informerar om vad det innebär att vara franchisetagare.

Företaget arrangerar bland annat lokala informationskvällar runt om i landet, däribland Västerås. Med under dessa fysiska mötesplatser finns ett antal franchisegivare.

– Det här är femte året och vi har träffat i snitt 2000 personer varje år. Vi har sett att antalet ökar för varje år och det märks att det väcker mer och mer intresse.

Ramona Byrö menar att konceptet har stor potential att blomma ut ordentligt, med allt fler butiker och entreprenörer på marknaden vilket i sin tur ökar sysselsättningen. Men det finns en utmaning, en bred sådan, menar hon.

– I Sverige finns en oförståelse kring franchise. Som det ser ut nu är det under all kritik, med tanke på vad grannländerna förstått. De ligger betydligt längre fram.

– Ett konkret exempel på det såg jag under Parismässan där åtta storbanker var på plats. Det här är en marknad som växer, och 40 procent av bankernas kunder var franchisetagare.

I november kommer Franchisetorget till Västerås.

Magnus Westberg
Reporter VLT
KL.15:46, 3 Maj, 2018


Populära kedjan vill till Halmstad: ”Passar vår profil”

Populära kedjan vill till Halmstad: ”Passar vår profil”

Foto: Privat/Patrik Leonardsson

Det Stockholmsbaserade kaféet och espressobaren Mr. Espressovill etablera sig i Halmstad. 24Halmstad fick en pratstund med grundaren Sarbast Vaziri.

Varför Halmstad?
– Vi vill gärna öppna i de städer som passar vår profil. Det är Göteborg, Malmö, Stockholm, Västerås samt även då Halmstad.

Vad är det då med Halmstad som gör att det passar er?
– Vi vill sätta den italienska trenden i Halmstad. Många kaféer som till exempel Espresso House och Starbucks har gått mot det amerikanska, det vill säga att det är mer rustikt och träinspirerat. Men vi vill istället dra åt det mer italienska.

image-uploaded-from-ios-62
Foto: Privat

Än så länge har man fått in några förslag på lokaler och fått in ansökningar om att bli franchisetagare. Dock väntar man med att ta beslut om plats och person.

– Vi kan bygga om från 15 kvadrat till 100 kvadrat, men i grund och botten är vi ju en espressobar. Sen handlar det ju också om att hitta rätt person som franchisetagare. Där handlar det inte om att bara vara duktig utan du ska ha hjärtat på rätt ställe också. Så det är därför vi väntar lite med att gå ut med några namn eftersom vi vill hitta rätt först.

När hoppas ni öppna?
– Förhoppningsvis ska vi kunna börja i kvartal tre med att anpassa lokalen och etablera oss.

LÄS MER: Populära kedjan vill till Halmstad: ”Passar vår profil”

Johan Olsson
Johan Olsson
Halmstad24.se
KL.19:26, 20 DECEMBER, 2017


Italiensk kedja vill öppna i Jönköping

Nu kan Jönköpingsborna få smaka på italiensk mat, desserter och kaffe. Mr. Espresso planerar nämligen att etablera sig i Jönköping och de har två tänkbara ställen som de just nu kikar på.
Foto: Mr. Espresso

Mr. Espresso är en italiensk franchisekedja som finns i Stockholm och som är på väg att etablera sig på flera håll i landet. Närmast väntar de öppna i Halmstad, i augusti planeras en öppning i Göteborg och förhoppningen är även att öppna i Jönköping i sommar.

Det är ännu oklart vilken lokal som kan bli aktuell, men företaget tittar just nu på två möjliga alternativ.

– Vi har kollat på en nybyggd lokal i ett område för caféer och restauranger i Munksjöstaden som skulle kunna passa. Vi kan anpassa vår verksamhet upp till 150 kvadratmeter och är väldigt flexibla.. Ett annat alternativ är Smedjegatan, berättar Sarbast Vaziri från Mr. Espresso Sverige AB.

Kan byggas ihop

Lokalerna på Smedjegatan som skulle kunna bli aktuella är på 130 kvadratmeter. I dag är det två lokaler bredvid varandra och dessa är fördelade på 80 kvadratmeter respektive 50 kvadratmeter. Planen är att slå ihop dessa två lokaler till en stor Mr. Espresso. I den ena lokalen har det tidigare varit en klädbutik och i den andra har det varit en klädbutik.

Förhoppningen är att det ska vara klart med lokal i slutet av januari eller februari beroende på hur lång tid det tar för arkitekterna och byggarna att bygga att sammanställa konceptet.

Beroende på ytan och öppettider kan det komma att arbeta fyra-åtta personer i lokalen. Det är ännu inte klart vilka öppettider det kommer att bli.

Påminner om Italien

– Vår ambition är att etablera oss söderut i landet och då tittar vi på städer som vi tycker är mysiga och där man kan få den italienska känslan. Jönköping med sitt vatten påminner mycket om södra Italien. Jag älskar Jönköping! Vi är i en expansionsfas och växer så det knackar eftersom konceptet är lätt hanterligt och enkelt att sköta därför vi fokuserar på kundservice, berättar Sarbast Vaziri.

Han tror att det italienska konceptet kan passa Jönköping som handen i handsken. Espressobaren kommer att erbjuda såväl kaffe som mat och desserter, allt italienskt. Bland annat kommer nio varianter av affagato (kaffe blandat med glass som är vanligt i Sicilien och Napolitrakten) serveras.

– Vi är inspirerade av Italien och rostar vårt eget kaffe i Rom. Allt är från Italien, vi använder inga mellanhänder. Vi har bakverk från Florens och kaffemaskinen är från Milano. Vi använder uteslutande ett Italienskt sortiment. Det handlar inte bara om bönorna utan maskinens del i det hela är minst lika viktigt. Smakupplevelsen är viktig och en perfekt kopp kaffe kombineras av fyra olika pelare (Espressomaskinen, bönorna, baristan och malningen), förklarar Sarbast Vaziri.

EnglishItalianoSvenska
TOP
Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram